Tuesday, March 10, 2015

پدر معنوی پرسپولیس یک لر بود...

اوبیشتر به خاطربنیانگذاری باشگاه ورزشی پرسپولیس مشهور است...




علی محمد عبده در خانواده‌ای مذهبی در بروجرد به دنیا آمد و فرزند شیخ محمد عبده بروجردی، نخستین دادستان دوران رضاشاه پهلوی بود. او ۳ برادر به نام‌های جلال، مهدی و حسین داشت. جلال، برادر بزرگ او، نماینده ایران در سازمان ملل متحد بود و ۴ سال بر گینه بیسائو حکمرانی کرد. او دختری به نام نگار (زاده ۱۳۵۲) دارد. وپسری بنام علی (زاده ۱۳۵۷ ) نگار و علی عبده تاکنون اقدامی برای بازپسگیری اموال مصادره‌شده پدرشان در ایران نکرده‌اند...عبده یک مشت‌زن حرفه‌ای بود. او در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۲ در دو وزن مختلف قهرمان بوکس واشنگتن شد.
. او فردی «لوطی‌صفت» و «پهلوان‌منش» بوده‌است. جواد الله‌وردی نقل می‌کند که او یک بار سرایدار باشگاه پرسپولیس (محمود رشتی سلمانی) که به بیماری روماتیسم قلبی مبتلا بود، را با هزینه شخصی خود برای درمان به انگلستان فرستاده‌است و به بازیکنانی که ازدواج می‌کرده‌اند هدیه می‌داده‌است. عبده سالها مقیم كشور آمریكا بود و بعنوان فردی ایرانی از فعالان ورزش ایالات متحده آمریكا بود و ریاست فدراسیون والیبال واشنگتن را بر عهده داشت. علی عبده در امریکا ورزش بوکس را به صورت جدی تعقیب می کرد. او به عنوان یک تبعه امریکا در سال 1950 و 1952 در دو وزن مختلف قهرمان بوکس واشنگتن شده بود. بعد از فعالیت ورزشی، او در سال های 1953 تا 1955 به عنوان رئیس امور ورزش ارتش امریکا در واشنگتن انتخاب شد. عبده قهرمان رشته بوكس هم بود و بعد از بازگشت به ایران در سال 1340 رئیس فدراسیون بوكس ایران شد.
اولین مدیر عامل تاریخ باشگاه پرسپولیس و بنوعی پدر معنوی این باشگاه افسانه ای و پر افتخار از كسانی بود كه بهمراه پرویز دهداری پس از انحلال باشگاه شاهین بازیكنان این تیم را گرد هم آوردند و از پراكنده شدن این ستارگان ملی پوش جلوگیری نمودند و سرانجام آنها را در جایگاه شایسته ای بنام پرسپولیس جمع نمودند. افتخارات فراوانی در زمان مدیر عاملی ایشان نصیب پرسپولیس شد از جمله سه قهرمانی در لیگ ایران با نام های لیگ منطقه ای ایران و جام تخت جمشید در سالهای 1350، 1352 و 1354 و 3 نایب قهرمانی در لیگ ایران جام تخت جمشید در سالهای 1353، 1355 و 1356. علی عبده اولین باشگاه حرفه ای ایران را تأسیس نمود و طرحی پیشنهادی به سایر باشگاهها برای حرفه ای شدن ارائه داد و متعاقباً با خرید ورزشگاه آپادانا واقع در شهرك اكباتان پرسپولیس را به تیمی كاملاً حرفه ای بر اساس استانداردهای جهانی مبدل ساخت. متأسفانه دیری نپائید كه بعلت عدم همكاری سایر باشگاهها، باشگاه پرسپولیس به دستور علی عبده به اجبار از حرفه ای گری انصراف داد.
این مدیر عامل شایسته و با دانش بازیكنان درجه اول و با استعدادی از جمله ستارگانی چون محراب شاهرخی، حسین علی کلانی، همایون بهزادی، جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی، ایرج سلیمانی، بیوک و رضا وظنخواه، صفر ایرانپاك، علی پروین، جواد الله وردی، واژگن صفریان، بیژن ذوالفقارنسب، محمد دادكان، محمد مایلی كهن، علیرضا عزیزی، محمد صادقی، آلن ویتل (انگلیسی)، محمد پنجعلی و حمید درخشان و ... را در اواخر دهه 1340 و اواسط دهه 1350 به پرسپولیس آورد. عبده در سال 1358 در سن 55 سالگی به علت ایست قلبی در كشور آمریكا درگذشت. روحش شاد باد.


No comments:

Post a Comment